Thierry Mugler

Móda, hudba, film, fotografie, parfémy… dovedete si představit tyto umělecké disciplíny a předměty jako tanec? Dovedete si představit jejich rytmus a dynamiku? Ne? Pak je čas, abyste se seznámili s mužem, který když tvoří, jakoby tančil. Thierry Mugler.

Taneční začátky

Thierry Mugler sám začínal jako tanečník. Narodil se v roce 1948 ve francouzském Štrasburku, kde strávil svých prvních dvacet let života. Jako žák byl značně nedisciplinovaný, zajímala ho krása a pohyb, rád se zasnil v katedrálách a před sochami, na nichž se mu líbily bohatě zřasené drapérie. Miloval také hollywoodské horory a muzikály a tvůrčí život ho lákal natolik, že se ve čtrnácti letech zapsal do souboru Rhine Opera Ballet, kde strávil šest let. Byl šťastný v prostředí kulis, světel, líčidel, kostýmů a křehkých tanečnic. V té době rovněž studoval na škole užitého umění a začal se vážně věnovat tvorbě oděvů. Nosil to, co si sám navrhoval a šil a neustále vzbuzoval na štrasburských ulicích pozornost.

Pařížský rytmus života

Duch v rozletu a velká osobní odvaha k vyjadřování estetických hodnot dávají tušit, že Thierry nikdy nebyl zvědavý na obyčejný život. Ve Štrasburku se nudil, a tak se ve dvaceti letech přestěhoval do Paříže. Začal pracovat pro významný butik Gudule, kreslil modely a vlastní kreace aranžoval ve výlohách tohoto obchodu. Již po dvou letech se osamostatnil a jako návrhář na volné noze začal pracovat pro přední oděvní domy v Paříži, Miláně, Londýně a Barceloně. Toto období mu vydrželo sedm let.

Počátkem Thierryho nové éry úspěchu byla jeho první kolekce s názvem evokujícím uvolněnost a samozřejmou pařížskou eleganci – Café de Paris. Tato kolekce prezentovala nesmírně elegantní, sexy a velmi sebevědomou ženu. Ženu v černých úzkých šatech a s vlasy uhlazenými k hlavě. Ženu tanečnici. Tisk byl nadšen a pěl ódy na novou krev mezi návrháři. V té době bylo Thierrymu dvacet pět let.

Ve vlastní choreografii

Jen o rok později (1974) už se mohl módní svět pochlubit novou značkou. Jmenovala se, jak jinak, Thierry Mugler. Továrna v Anger, která šila modely pro své butiky, dokonce v prvním roce svého otevření získala cenu za ultramoderní architektonické řešení. V dalších desetiletích Thierry otevřel postupně šest butiků v Paříži a dalších padesát prodejních míst po celém světě.

Přáním Thierry Muglera bylo vyvést módu z všednosti a vytvářel dámské šaty, v nichž se odráží jeho divadelní vkus. Siluety jeho šatů jsou úzké a přísné, vysoce elegantní. Neustálou inspirací je mu tanec, díky němuž má cit pro postoj těla, pohyb, držení hlavy a ramen a rytmus nohou. Thierryho vnímání těla je založeno na schopnosti cítit a prezentovat rytmus a stejně tak jeho šaty odpovídají této věčné inspiraci.

V sedmdesátých letech 20. století Thierry znovu a znovu provokuje odvážnými kolekcemi, v nichž chce „objevovat“ a „hledat novou radost“. Módní redaktoři věhlasných časopisů ho nazývají „nejlepším tvůrcem módy“, „šokujícím tvůrcem“. Samotné módní přehlídky jsou přímo ztřeštěné, vystupují v nich astronauti, upíři, rodeo-girls, válečné vozy i mytické víly.

„Móda nestačí…“

… začal Thierry brzy prohlašovat a pustil se do fotografování. V roce 1988, po desetileté práci, vydal publikaci o svém fotografickém díle pod názvem „Thierry Mugler photographer“. Zajímavá je Thierryho fascinace výškou a velikostí. Na jeho fotografiích často vidíme miniaturní osoby stojící obvykle na vrcholu budovy nebo hory. Stavby a krajina jsou v porovnání s člověkem monstrózní.

Thierry sáhl také po filmařské kameře a v roce 1987 natočil krátkometrážní film „Antimentale“. Roku 1992 napsal a režíroval videoklip ke skladbě George Michaela „Too Funky“, pro nějž získal celou řadu herců, zpěvaček a modelek. Několik let na to byl tento videoklip v „The New York Times“ nominován mezi nejlepší videoklipy 20. století. Thierry Mugler však nebyl vždy jen za kamerou. Robert Altman, režisér filmu Prêt-à-Porter Thierryho požádal, aby si do filmu dopsal scénář ke své vlastní roli. Ve filmu Thierry hraje sám sebe. Po roce 2000 dvakrát spolupracoval s veleslavným Cirque du Soleil v Montrealu a jedním z velkých projektů z poslední doby je rovněž úzká spolupráce s Beyoncé. Pracoval jako umělecký vedoucí jejího světového turné „I am…“ v roce 2009, navrhoval veškeré kostýmy pro ni i pro její zpěváky a tanečníky a vymyslel choreografii.

Womanity – vůně ženskosti

Nejnovější parfém z dílny Thierry Muglera, pojmenovaný Womanity, chce vyjádřit komplexnost a hloubku ženskosti. Pro Thierryho je to směs něhy, energie, jednoduchosti i oduševnělosti. Žena je tvůrčí bytostí plnou energie. Thierry chtěl, aby vůně Womanity byla něžná a smyslná, ale též provokativní a hluboká. Proto spojil sladkou vůni středomořského ovoce, fíků, pomerančů i kokosového mléka se slaným tónem kaviáru, který vzbudí pozornost a evokuje sebevědomou, silnou až živočišnou ženu. Slaný akcent ve sladké harmonii dodává dynamiku specifickému rytmu postupného rozvíjení této vůně.

Rovněž flakon je důkladně promyšleným uměleckým dílem – elegantní růžová skleněná lahvička završená bronzovou plastikou. Každého zřejmě napadne jiná interpretace tohoto díla, někdo vidí sochu, někdo starožitný šperk, totem nebo aztéckou rytinu. Patina kovu a modernost růžové barvy tvoří úžasný celek symbolizující minulost a budoucnost. „Totemový prsten“ připojený k hlavě flakonu řetízkem pak ztvárňuje představu spojení všech žen mezi sebou neviditelným poutem intimity, intuice a energie.

Také vy se můžete připojit k tomuto světu ženství – koupíte-li si jakoukoli velikost vůně Womanity prodejnách Marionnaud, dostanete jako dárek „totemový prsten“ Thierry Mugler.

Síla propojení – Womanity

Ženský svět vábí Thierryho natolik, že jej zkoumá ze všech stran. Slovo Womanity podle Thierryho odkazuje k ženskému světu, energii a síle, která ženy sjednocuje. Je to termín, který pomáhají definovat ženy samy díky internetovému projektu Womanity. Na stránce www.womanity.com je člověk vtažen do obrovské a nevídané mozaiky. Každý dílek mozaiky značí nějaký prvek žen, ženství, ženského světa, ženských zájmů, schopností a tužeb… Zájmem o ty které části mozaiky bude vodítkem k tomu, jak dále web rozvíjet, jak propojovat nové sítě, nové struktury a nové říše, v nichž by se mohla najít každá žena na světě.

Blízcí spolupracovníci říkají o Thierry Muglerym, že se nezastaví nikdy před ničím. Objeví-li se před ním překážka, pookřeje, že je zde opět něco, co lze zdolávat. Říkají o něm: „Znáte Thierryho. Jeho limitem je – žádný limit.“